Nп/п : 12 из 100
 От   : jad...@vwtype3.org                  2:5075/128        13 сен 23 12:20:30
 К    : Wu Ming                                               13 сен 23 22:22:02
 Тема : Re: Tivoli Model One radio tuner issue
----------------------------------------------------------------------------------
                                                                                 
@MSGID:
<19177721-1b09-4731-a6e7-d02371708c04n@googlegroups.com> f06cf31c
@REPLY: 1@dont-email.me> 97790ea2
@REPLYADDR jad...@vwtype3.org
<jadney@vwtype3.org>
@REPLYTO 2:5075/128 jad...@vwtype3.org
@CHRS: CP866 2
@RFC: 1 0
@RFC-References: 1@dont-email.me>
@RFC-Message-ID:
<19177721-1b09-4731-a6e7-d02371708c04n@googlegroups.com>
@TZUTC: -0700
@PID: G2/1.0
@TID: FIDOGATE-5.12-ge4e8b94
On Tuesday, September 12, 2023 at 7:03:10 AM UTC-5, Wu Ming wrote:

> On multiple accounts a simple turning of the selector forth and back 
> repeatedly for few minutes should fix the issue. It did few years back but 
> the trick doesn`t work anymore. 

> Anyone with direct experience of it? Thanks for sharing.

 If you look at the tuning capacitor in any older radio, you`ll see
that it consists of a bunch of interleaved plates, half of which are
mounted on a shaft that rotates to let them mesh more or less. The more
they are intermeshed, the higher the capacitance and the lower the tuned
frequency. Taking a more careful look, you`ll notice that the stationary plates
are insulated from the frame of the capacitor while the rotatable plates
are mounted directly on the shaft which is in contact with that frame.
The electrical connection between the shaft and the frame is thru a
ball bearing on one end and usually a brass spring on the other end.
Both ends were lubricated at the factory, but, with time, that
lubrication dries out and oxidation occurs. Metal oxides tend to be insulators.
Once the contact between the shaft and the frame, where the radio makes
its connection, becomes unreliable or intermittent, you`ll stop getting
reception or there will be a lot of noise as the shaft is turned.

 Moving the shaft back and forth can break thru those insulating
films. You can try Deoxit to remove the oxides and follow up with Shield
to provide some longer term conductivity. I like to also add a bit of
high quality corrosion preventive grease at the same time, for the
longest term benefit.
--- G2/1.0
 * Origin: usenet.network (2:5075/128)
SEEN-BY: 5001/100 5005/49 5015/255 5019/40 5020/715
848 1042 4441 12000
SEEN-BY: 5030/49 1081 5058/104 5075/128
@PATH: 5075/128 5020/1042 4441



   GoldED+ VK   │                                                 │   09:55:30    
                                                                                
В этой области больше нет сообщений.

Остаться здесь
Перейти к списку сообщений
Перейти к списку эх