Nп/п : 15 из 100
 От   : ohg...@gmail.com                    2:5075/128        14 сен 23 07:38:23
 К    : Wu Ming                                               14 сен 23 17:39:02
 Тема : Re: Tivoli Model One radio tuner issue
----------------------------------------------------------------------------------
                                                                                 
@MSGID:
<914108ac-3891-448e-95c7-ebd59a3ad444n@googlegroups.com> 6960efa8
@REPLY: 1@dont-email.me> fa3c71bd
@REPLYADDR ohg...@gmail.com <ohger1s@gmail.com>
@REPLYTO 2:5075/128 ohg...@gmail.com
@CHRS: CP866 2
@RFC: 1 0
@RFC-References: 1@dont-email.me>
<19177721-1b09-4731-a6e7-d02371708c04n@googlegroups.com> 1@dont-email.me>
@RFC-Message-ID:
<914108ac-3891-448e-95c7-ebd59a3ad444n@googlegroups.com>
@TZUTC: -0700
@PID: G2/1.0
@TID: FIDOGATE-5.12-ge4e8b94
On Wednesday, September 13, 2023 at 6:47:33 PM UTC-4, Wu Ming wrote:
jad...@vwtype3.org <jad...@vwtype3.org> wrote: 
> > On Tuesday, September 12, 2023 at 7:03:10 AM UTC-5, Wu Ming wrote: 
> > 
> >> On multiple accounts a simple turning of the selector forth and back 
> >> repeatedly for few minutes should fix the issue. It did few years back but 
> >> the trick doesn`t work anymore. 
> > 
> >> Anyone with direct experience of it? Thanks for sharing. 
> > 
> > If you look at the tuning capacitor in any older radio, you`ll see that 
> > it consists of a bunch of interleaved plates, half of which are mounted 
> > on a shaft that rotates to let them mesh more or less. The more they are 
> > intermeshed, the higher the capacitance and the lower the tuned 
> > frequency. Taking a more careful look, you`ll notice that the stationary 
> > plates are insulated from the frame of the capacitor while the rotatable 
> > plates are mounted directly on the shaft which is in contact with that 
> > frame. The electrical connection between the shaft and the frame is thru 
> > a ball bearing on one end and usually a brass spring on the other end. 
> > Both ends were lubricated at the factory, but, with time, that 
> > lubrication dries out and oxidation occurs. Metal oxides tend to be 
> > insulators. Once the contact between the shaft and the frame, where the 
> > radio makes its connection, becomes unreliable or intermittent, you`ll 
 > > stop getting reception or there will be a lot of noise as
the shaft is turned. 
> > 
> > Moving the shaft back and forth can break thru those insulating films. 
> > You can try Deoxit to remove the oxides and follow up with Shield to 
> > provide some longer term conductivity. I like to also add a bit of high 
 > > quality corrosion preventive grease at the same time, for the
longest term benefit. 
> >
> Thank you for the details. Interesting. Will try.

 If it`s one of those open frame tuners, have at it. If it`s one
of those clear plastic super compact square tuners with plastic film
separating the plates, then any cleaner you use that carries a lube that
doesn`t evaporate will detune the tuner. It will work, but it will cause
your dial to be off, sometimes quite a bit. Over time, the error will
slowly decrease but never go away. If the radio has an osc trimmer, you
might be able to fudge a lot of the error away. 

--- G2/1.0
 * Origin: usenet.network (2:5075/128)
SEEN-BY: 5001/100 5005/49 5015/255 5019/40 5020/715
848 1042 4441 12000
SEEN-BY: 5030/49 1081 5058/104 5075/128
@PATH: 5075/128 5020/1042 4441



   GoldED+ VK   │                                                 │   09:55:30    
                                                                                
В этой области больше нет сообщений.

Остаться здесь
Перейти к списку сообщений
Перейти к списку эх