Nп/п : 17 из 100
 От   : Wu Ming                             2:5075/128        14 сен 23 23:23:29
 К    : Ohg                                                   14 сен 23 02:25:02
 Тема : Re: Tivoli Model One radio tuner issue
----------------------------------------------------------------------------------
                                                                                 
@MSGID: 1@dont-email.me> daf11804
@REPLY:
<914108ac-3891-448e-95c7-ebd59a3ad444n@googlegroups.com> 6960efa8
@REPLYADDR Wu Ming <wu.ming2@icloud.com>
@REPLYTO 2:5075/128 Wu Ming
@CHRS: CP866 2
@RFC: 1 0
@RFC-Message-ID: 1@dont-email.me>
@RFC-References: 1@dont-email.me>
<19177721-1b09-4731-a6e7-d02371708c04n@googlegroups.com> 1@dont-email.me>
<914108ac-3891-448e-95c7-ebd59a3ad444n@googlegroups.com>
@TZUTC: -0000
@PID: NewsTap/5.5 (iPhone/iPod Touch)
@TID: FIDOGATE-5.12-ge4e8b94
ohg...@gmail.com <ohger1s@gmail.com> wrote:
> On Wednesday, September 13, 2023 at 6:47:33 PM UTC-4, Wu Ming wrote:
>> jad...@vwtype3.org <jad...@vwtype3.org> wrote: 
>>> On Tuesday, September 12, 2023 at 7:03:10 AM UTC-5, Wu Ming wrote: 
>>> 
>>>> On multiple accounts a simple turning of the selector forth and back 
>>>> repeatedly for few minutes should fix the issue. It did few years back but 
>>>> the trick doesn`t work anymore. 
>>> 
>>>> Anyone with direct experience of it? Thanks for sharing. 
>>> 
>>> If you look at the tuning capacitor in any older radio, you`ll see that 
>>> it consists of a bunch of interleaved plates, half of which are mounted 
>>> on a shaft that rotates to let them mesh more or less. The more they are 
>>> intermeshed, the higher the capacitance and the lower the tuned 
>>> frequency. Taking a more careful look, you`ll notice that the stationary 
>>> plates are insulated from the frame of the capacitor while the rotatable 
>>> plates are mounted directly on the shaft which is in contact with that 
>>> frame. The electrical connection between the shaft and the frame is thru 
>>> a ball bearing on one end and usually a brass spring on the other end. 
>>> Both ends were lubricated at the factory, but, with time, that 
>>> lubrication dries out and oxidation occurs. Metal oxides tend to be 
>>> insulators. Once the contact between the shaft and the frame, where the 
>>> radio makes its connection, becomes unreliable or intermittent, you`ll 
 >>> stop getting reception or there will be a lot of noise as the
shaft is turned. 
>>> 
>>> Moving the shaft back and forth can break thru those insulating films. 
>>> You can try Deoxit to remove the oxides and follow up with Shield to 
>>> provide some longer term conductivity. I like to also add a bit of high 
 >>> quality corrosion preventive grease at the same time, for the
longest term benefit. 
>>> 
>> Thank you for the details. Interesting. Will try.

> If it`s one of those open frame tuners, have at it. If it`s one of those
> clear plastic super compact square tuners with plastic film separating
> the plates, then any cleaner you use that carries a lube that doesn`t
> evaporate will detune the tuner.  It will work, but it will cause your
> dial to be off, sometimes quite a bit.  Over time, the error will slowly
> decrease but never go away.  If the radio has an osc trimmer, you might
> be able to fudge a lot of the error away.  



To be honest I have no idea. Maybe the video I linked in my original
question will tell you. Won`t have access to the device until next time I
visit my parents and this may take a while unfortunate. 

--- NewsTap/5.5 (iPhone/iPod Touch)
 * Origin: A noiseless patient Spider (2:5075/128)
SEEN-BY: 5001/100 5005/49 5015/255 5019/40 5020/715
848 1042 4441 12000
SEEN-BY: 5030/49 1081 5058/104 5075/128
@PATH: 5075/128 5020/1042 4441



   GoldED+ VK   │                                                 │   09:55:30    
                                                                                
В этой области больше нет сообщений.

Остаться здесь
Перейти к списку сообщений
Перейти к списку эх