Nп/п : 1 из 100
 От   : Gleb Hlebov                         2:5030/1081.143   19 апр 24 21:58:40
 К    : All                                                   19 апр 24 21:15:02
 Тема : points
----------------------------------------------------------------------------------
                                                                                 
@MSGID: 2:5030/1081.143 6622b41b
@PID: GED+W64 1.1.5-b20180707
@CHRS: CP866 2
@TZUTC: 0400
Hi All,

 Hедавно вроде бы обсуждали разные аспекты Фидонета в z1(3) и z2, и
почему в z1 почти нет пойнтов, а в z2 пойнты измерялись тысячами. Грубо
говоря -- потому, что:
- настраивать пойнт-софт -- "слишком сложно" технически;
- местные звонки всё равно бесплатные, можно и на ББС повисеть и почитать.

Любопытный фрагмент из ихней википидии:
https://en.wikipedia.org/wiki/FidoNet#Points

========
 As the number of messages in Echomail grew over time, it became
very difficult for users to keep up with the volume while logged into
their local BBS. Points were introduced to address this, allowing
technically-savvy users to receive the already compressed and batched Echomail (and
Netmail) and read it locally on their own machines.

 To do this, the FidoNet addressing scheme was extended with the
addition of a final address segment, the point number. For instance, a user
on the example system above might be given point number 10, and thus
could be sent mail at the address 1:170/918.10.

 In real-world use, points are fairly difficult to set up. The
FidoNet software typically consisted of a number of small utility programs
run by manually edited scripts that required some level of technical
ability. Reading and editing the mail required either a "sysop editor"
program or a BBS program to be run locally.

 In North America (Zone 1), where local calls are generally free,
the benefits of the system were offset by its complexity. Points were
used only briefly, and even then only to a limited degree. Dedicated
offline mail reader programs such as Blue Wave, Squiggy and Silver Xpress
(OPX) were introduced in the mid-1990s and quickly rendered the point
system obsolete. Many of these packages supported the QWK offline mail
standard.

 In other parts of the world, especially Europe, this was different.
In Europe, even local calls are generally metered, so there was a
strong incentive to keep the duration of the calls as short as possible.
Point software employs standard compression (ZIP, ARJ, etc.) and so keeps
the calls down to a few minutes a day at most. In contrast to North
America, pointing saw rapid and fairly widespread uptake in Europe.
========

 То есть, вместо удобного автоматизированного пойнт-пакета предпочли
сами звонить на ББС и читать Блювавой, тогда как в r50, как правило,
происходило ровно обратное? Hу, ок.


... Вы сами разожгли этот огонь вы в нём и сгорите гады
--- A Damned Hobbyist 1.1.5 HQ
 * Origin: fidonet.org (2:5030/1081.143)
SEEN-BY: 5030/1081
@PATH: 5030/1081



   GoldED+ VK   │                                                 │   09:55:30    
                                                                                
В этой области больше нет сообщений.

Остаться здесь
Перейти к списку сообщений
Перейти к списку эх